God kväll!

Här har vi haft en shoppingdag deluxe.  Elise valde helt rätt saker i denna hetta: solskydd för huvudet och en stoooor flaska, när det behövs så mycket vätska!
Vi hade besök med oss och Elise lekte i lekrummet med dom, strosade med i butiker, var som en ängel bara! Hon som tidigare varit omöjlig för länge i butiker.  Vi körde hela dagen, några lekstopp, ett matstopp och hon sprang mellan butiker, charmade alla och det var verkligen en helt underbar dag! Inte ett pip på hela dagen. Bara skratt i bilresorna.  Jag är så fylld med lycka efter den här dagen.  Hon blir bara mer och mer underbar för varje dag som går.  Och utstrålningen! Varenda kotte tittade åt hennes håll och bara log.  Älskar den här åldern, älskar mammas böna så jag bara spricker! Alla som träffar Elise faller pladask för henne.

Vi hade förstås lite kvar att fixa inför morgondagen.
Tänk att jag för 14 år sedan låg med värkar, för att sedan föda fram den blivande fjortonåringen! Så himla galet! Jag är så stolt över henne och ser så himla mycket fram emot hennes födelsedag! Om jag kunde så skulle jag ge henne hela världen och lite till.  Hon är värd det! Underbara Emilia.

Hur som helst så kom vi hem efter en lång dag, Elise ville direkt mysa med Emilia och Elian framför film på datorn.  Elian valde att stanna hemma med storasyster, för affärer...  nä om han får möjligheten så skippar han det!
Sedan kom nästa besök kort efter att vi kom hem och han blev lekledare.  Jag trodde att Elise skulle totaldäcka vid 19 efter den långa dagen.  Men hon beordrade honom var han skulle sitta, vad de skulle leka och sedan åt hon upp sina middagsrester med honom också.  Bästis! Timmarna flög förbi.

(null)

Han hade inget val än att bara haka på och plötsligt blev det högt tempo, hon hade så kul och ville inte alls sova eller att han skulle gå.
MEN efter tvätt och förberedelser inför natten så somnade hon på två sekunder ungefär.  En lång och rolig dag.

Nu måste jag pyssla lite, sedan ska jag själv varva ned en stund!  Önskar er alla en fortsatt fin kväll!

Nu är hon hääääär igen, mammas lilla böna! ♡

Det var dock kaos att få till hämtningen idag då pendeltågen inte gick som de skulle.
Tåget gick för tidigt, jag kutade ned till stationen, kaffet som jag hade med mig spilldes över vagnen, jag blev dyngsur av svett och med tanke på att jag inte ska springa så hade jag ju ont i ryggen, men jag fick panik när jag hörde tåget vid fel tillfälle.  Att bussar kan komma tidigare har jag varit med om - men inte tåg.  Suck.
Jag fick först åka halvvägs, för att sedan byta till en proppfull buss och åka 2 stationer, sedan byta till tåg igen och jag blev såklart superförsenad.
Jag bad om ursäkt hundra ggr både per sms och när vi möttes, men jag kan inte direkt rå för att SL har värsta kaos-dagen.  Överlämningen gick toppen, Elise sträckte sig efter mig direkt och var helt redo på att gå, var så glad och pratade om Emilia och Elian - och tittade med spänning på alla snabbtåg som åkte förbi när vi satt på perrongen.

Färden tillbaka var ännu värre.  Först fick vi vänta länge på första tåget, sen in i en sådan där smockfull ersättningsbuss - och jag fick ju lite smått panik då Elise har varit sjuk och äter penicillin = nedsatt immunförsvar - dessutom fanns det ingen luft på bussarna så svetten bara rann.  Både jag och Elise var sjöblöta.  Hon lyckades dock somna på bussen ändå, vilket hon behövde då vi hade väntat så länge, sedan vandrat runt och letat efter rätt buss.
Efter den extremt obekväma bussresan så var tåget till byhålan försenad. Vi väntade och väntade, sen kom det och så var det något fel på tåget såklart.
Men så kom vi iväg till slut.  Och två stationer innan hemmaplan så sa de plötsligt att det var sista station och att samtliga skulle gå av.
Då var det bara att gå av och ställa sig och vänta en kvart, perrongen var helt fylld av resenärer så tågen från Nynäshamn funkade väl inte alls som de skulle.  Underbara SL! Så fort den här processen är över SKA jag ta körkort.  Det behöver hela familjen, eller det skulle underlätta allt jäkla mycket i alla fall.  Så det är något jag verkligen vill och behöver göra! Hur lång tid det kan ta att förbereda sig och öva återstår att se, men ett körkort ska fixas!
Till slut kom tåget i alla fall och bönan vaknade precis vid vår station och var lycklig över att vi var "hemmaaaa" och att hon skulle få träffa sina fina syskon.  SOM hon hade längtat och prata om dom under våra timnar ihop innan hon somnade.

Nu känner jag mig hel igen, med alla tre barn under mitt tak.  Så himla mycket kärlek, barnen har hjälpts åt att öppna och bygga ihop ett paket som Elise har fått.  Jag tog kort med vanliga kameran så de kommer när det finns tid.

Vi mötte även lilla vilde på vägen och då blev hon också superglad.

(null)

Och massa gos, hon bara hoppar på oss och är på myshumör deluxe.   Hon bara upprepar "mamma, mijja ejja".  Jag antar att alla förstår vad hon menar!

Sedan åt vi lunch, Elise bara proppade i sig riset och den kokta lyckligen som serverades med tanke på att magen är lite upp och ned efter penicillin.  Det var mycket gott enligt henne, hon kräver ingen större gourmetservering.  Okryddad kokt kyckling och ris utan sås har faktiskt varit en riktig höjdare tidigare också.
Hemma på Gotland så fick hon dela mat med hunden.  Min faster kokar alltid kyckling på kvällen till sina djur och då fick Elise alltid en skål också, haha! Men sedan så gillar hon också rejäl mat med smak! Hon älskar mat, den här lilla bönan! Så hon hör hemma i den här familjen.

Nu fick vi precis besök av några som har längtat efter Elise massor.  Så nu ska vi prata lite med dom.

Ha en fortsatt fin måndag!

På min instagram (@denize) pågår diskussioner om måltider och matkostnader.  Det är minst sagt intressant att se att vissa barnfamiljer handlar för 1500kr per månad, när andra handlar upp mot 10000.  I mitt fall så lägger jag stor vikt på näringsrik mat, så lite halvfabrikat som möjligt (kan användas till luncher - men föredrar rester från gårkvällen istället).  Nu har jag dock lärt mig att köttfärs och frysta grönsaker t ex är halvfabrikat - jag blev väldigt förvånad (sådant köper jag, även om jag köper extremt mycket färska grönsaker också).  Men för mig är halvfabrikat: färdig mat, skit mat egentligen som saknar näring.
Jag köper också extremt mycket frukt och grönt.  Frukt äter jag ju i kopiösa mängder, särskilt om det har varit jobbigt med aptiten - då satsar jag på det.  Men jag har ändå shakes osv så jag får i mig all näring jag behöver de dagarna det kan bli så.  Som jag skrev häromdagen så är mat min vän igen och de dagar det inte funkar, så får jag ändå i mig det jag ska ha och behöver.

Så medan folk håller på och skriver om sina middagar på Insta så lägger jag upp våran här.
Biff som marinerades i flera olika pepparsorter, bakpotatis med en klick kryddsmör, krispig halloumi och sallad på vitkål, spenat, ruccola, rädisor, tomat och hyvlad morot.  Till detta serverades tryffelsås och balsamicopärlor.
När jag gör sallader nuförtiden så använder jag vitkål istället för isbergssallad - det mättar betydligt bättre och då skulle det räcka med en sådan sallad med osten (eller annat tillbehör) till lunch om man ska till stranden eller på någon utflykt.  Jag satsar på matiga sallader, de får gärna innehålla quinoa, bulgur eller matvete.  Men nu kom jag av mig lite.

Kvällens biff blev lite väl överstekt, MEN Elian åt upp allt och då var det gott.  För han är jäkligt kräsen med just kött.  Är det liiiite segt så strejkar han.  Men båda barnens tallrikar var tömda och i princip rena.

En fin följare berättade att hon saknade mina matinlägg, så då var jag snabb med kameran ikväll.